House of Simplicity
  • Vårt erbjudande
    • Case
  • Om oss
  • Bli en del av oss
  • Insikter
    • Nyhetsbrev
    • 10 utmaningar
    • Enkla steg att börja ta
  • Kontakt
  • Menu Menu

Agila organisationer, vad gör de egentligen?

oktober 17, 2022/i Agil, Dynamisk organisation, Organisationsutveckling, Stegvist/av House of Simplicity

Många verkar på en karta där förutsättningarna snabbt förändras och utvecklingstakten är hög. Då behövs förmågan att kunna anpassa sig och att vara i ständig rörelse som organisation.

Agila organisationer har ett strukturerat sätt att kontinuerligt skapa maximalt värde på en snabbt föränderlig och oförutsägbar karta, på ett hållbart och uthålligt sätt.

Men vad är det de gör egentligen?  Och vad gör de inte?

I denna bloggpost går vi bortom metodik och svåra begrepp och lyfter fram ett antal gemensamma nämnarna på vad agila organisationer gör och inte gör.

De har koll på sin takt

Takt handlar i grunden om med vilken kontinuitet, i vilka cykler, som riktigt värde kommer ut till kund. Var 6:e, 10:e 12:e vecka exempelvis. Agila organisationer har koll på sin takt och går i takt. De får organisationen och kunderna att hänga med på det. 

När vi pratar takt rör vi oss runt den interna takten i en organisation. Men, för att vara lyckosamma som bolag räcker inte det, vi behöver knyta ihop takten med kunden. Takten behöver hänga ihop hela vägen ut till kund. Internt och externt tillsammans.

Uttryckt på ett annat sätt spelar det inte någon roll hur snabba ni är på att leverera om inte kunderna är redo att ta emot nyheter och förändringar i samma hastighet. Här behöver man göra avväganden och balansera. Hur mycket fokus lägger vi på att effektivisera processen och var möts vi på vägen. Ofta är just att lyckas mötas och koppla ihop det viktiga när det gäller takt.

Där förutsättningarna snabbt kan förändras och förväntan samtidigt är stor på högt kontinuerligt värdeskapande lutar den agila organisationen mycket på sin takt. Detta skiljer sig såklart från ett traditionellt sätt där det är vanligt att luta sig mot en plan tar höjd för allt i teorin. Agila organisationer tror inte på idén om den perfekta planen.

De bygger förmågor hos individer att agera i osäkerhet

I Agila organisationer har individer förmågan att agera i osäkerhet. De identifierar enkelt och ofta ett första nästa rimligt steg och tar det steget, även när osäkerheterna är många. De vågar gå först och skapa förebilder. I agila organisationer är individerna rustade med förmåga att identifiera och skapa sina förutsättningar. De driver sin egen kompetensutveckling. I agila organisationer är dessa individer och skickliga på samskapande.

Så klart är det enklare att förstå att detta är önskvärt än vad det faktiskt är att ta sig dit. Vår erfarenhet är att detta bäst byggs och stärks i görandet. Genom ramar och former i sammanhang kan detta stegvis nås. Faciliterade, taktade möten där utgångspunkten är syfte och vilket värde som ska skapas kommande period kan individer börja nyttja sammanhanget, också för att konkretisera arbete, formulera förutsättningar. Kontinuerlig reflektion startar upp kontinuerligt lärande. Det ställer krav på den som faciliterar, särskilt initialt. Det ställer såklart nya typer av krav på ledarskapet.

Där agila organisationer litar på individens förmåga för att få saker att hända har den traditionella organisationen haft stor tilltro till styrning, kontroll och tydlig ansvarsfördelning. Agila organisationer förlitar sig inte på kontrollfunktioner och ansvarsmatriser.

De omvandlar idéer till värde i snabb takt

Agila organisationer lyckas i korta iterationer eller cykler få ut värde till kund. De får till en motor i organisationen som kontinuerligt prioriterar idéer, ligger nära kund och tar idén in i organisationen och tillbaka ut till kund. Det kan handla om relativt enkla och återkommande strukturer. Viktiga är att de blir just hållbara så att det är möjligt att leverera kontinuerligt värde, inte bara en gång eller om tur uppstår.

Ett lagom flöde blir en nyckel till framgång. Inte överöst av idéer som ingen orkar hantera och inte heller tomt så att organsationen själva får klura ut vad kunden behöver. Utan lagom. Att dra nytta av takten för att kontinuerligt röra sig nära kund på ett sätt som gör att de vet att ni kommer tillbaka brukar vara bra.

Agila organisationer är datadrivna och tittar på olika kanaler. Kundnöjdhet, pratar med kunder, hämtar insikter från kundtjänst, skapar undersökningar etc, i ett lagom flöde. 1 000 idéer och insikter in och 1 värde ut ger obalans.

Agila organisationer lär kontinuerligt och lyssnar in i takt med att värdet skapas. Det finns en insikt om att ett mindre värde tidigt skapar större värde över tid än ett större värde som kommer först senare. Agila organisationer är dynamiska och skiljer sig från den traditionella organisationen som jobbar med väl underbyggda nulägesanalyser, kompletta kartläggningar, fulltäckande behovsanalyser och krav innan de börjar göra något. Den agila organisationen jobbar inte sekventiellt och är inte statisk.

Agila organisationer ska inte ses som en slutstation

Så enkelt som att din organisation är agil eller inte agil är det inte. Det är en kontinuerlig resa att röra sig framåt. En resa som såklart formas utifrån syfte och vilka behov som finns. De saker vi lyft fram i denna post handlar om skalor att röra sig emellan, tendenser, saker att göra mer eller mindre av. Förhoppningsvis har du som läsare fått med dig några perspektiv som kan hjälpa dig och din organisation till ett mer utforskat förhållningssätt i er egen resa.

https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2022/10/drops-2404441_1920.jpg 1305 1920 House of Simplicity https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2025/05/hos_logo-1030x644.png House of Simplicity2022-10-17 14:10:392022-10-27 08:43:03Agila organisationer, vad gör de egentligen?

Fler insikter

  • Gemensam helhetsbild för agil organisation
    Superkraften i att visualiseraapril 29, 2025 - 10:30 f m
  • 9 anledningar till att utveckla ditt PMOmars 19, 2025 - 12:24 e m
  • Utveckla den tvåhänta organisationenfebruari 13, 2025 - 1:55 e m
  • Minska riskerna i er digitaliseringsagendajanuari 10, 2025 - 4:01 e m
  • Enkelhet som strategi: Våra bästa tipsnovember 25, 2024 - 6:43 f m
  • Agil planering för digitala ledare: Hur du skapar framgång i ständig förändringoktober 20, 2024 - 11:22 f m
  • Fyra vägar till framgångsrik organisationsutveckling i en snabbt föränderlig världoktober 14, 2024 - 11:03 f m
  • Lässamling om konsten att agera i osäkerhetjuli 3, 2024 - 7:38 e m
  • Fyra roller för ett PMO i en agil organisation
    Fyra roller för ett PMO i en agil organisationjuni 1, 2024 - 6:45 f m
  • Tio tips för kvartalsplaneringmaj 24, 2024 - 1:59 e m

Kategorier

  • Agil
  • Agil organisation
  • Digitalisering
  • Dynamisk organisation
  • Dynamisk planering
  • Förändringsledning
  • Kvartalsplanering
  • Mål
  • Organisationsutveckling
  • PMO
  • Prioriteringar
  • Stegvist
  • Strategi
  • Transformation
  • Tvärfunktionellt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev




Ska vi uträtta stordåd tillsammans?

Vi tror att det behövs en annan typ av managementkonsulting. Att rådgivning och genomförandekraft behöver gå hand i hand. Vi tror på att bygga samtidigt som vi rör oss framåt och att det går att åstadkomma mer effekt med mindre insatser.

Vi värdesätter enkelhet och närhet i samarbetet med våra kunder.

Är du ännu inte kund? Hör av dig så bokar vi ett möte där vi tillsammans diskuterar och hittar lösningar på utmaningarna i er digitaliseringsagenda.

Ta kontakt med oss
  • maria.wikberg@houseofsimplicity.se
  • +46 768 86 72 78
  • Följ oss på LinkedIn

Behövs det nya sätt att planera och prioritera?Mål i en agil organisation – saker att göra mer och mindre av
Scroll to top