”Något måste ske – men vi är inte överens om hur”

Kunden stod med ett införande av ett nytt koncerngemensamt affärssystem, vilket krävde stora förberedelsearbeten för att säkra en organisation anpassad till nya förutsättningar. Strukturer anpassade för koncern, operativ modell anpassad för standardsystem och en struktur för tvärfunktionellt arbete tillsammans verksamhet och IT.

Trots flera försök kom var det svårt att få framdrift i arbetet. Ambitionen var stor och scopet hade blivit väldigt stort. Allt behövde vara på plats inför en driftsättning. För mycket skulle hända på en gång, och det var svårt att komma framåt i hur IT och verksamhet skulle samarbeta tvärfunktionellt. Det fanns olika synsätt på vilken operativ modell som var bäst lämpad – agilt kontra traditionellt, vilket skapade spänningar och drog processen i olika riktningar. Det ledde till otålighet, frustration och en växande känsla av att ingenting konkret hände – trots att alla var överens om att något måste ske.

Såhär gick det till:

  • Fokus på det som fungerade

    Förstå och sätta fokus det som faktiskt fungerade och som fanns på plats att bygga vidare på.

  • Skapade Nej-listor

    Vi skapade tillsammans Nej-listor och skala ner till vad som faktiskt behövde finnas på plats.

  • Byggde förtroende

    Bygga förtroende och relation med verksamhet.

  • Liten kärna - bred involvering

    Vi etablerade ett arbetssätt med ett litet kärnteam och strukturer med bred involvering av många.

  • Successiv övergång

    Tillsammans med pågående implementationsprojekt hittade vi former för en succesiv övergång av organisation, processer och arbetssätt.

  • Dialog för readyness

    Dialog på flera nivåer i organisationen för att skapa delaktighet och readyness.

Under perioden sattes en koncerngemensam struktur för att kunna förvalta plattformen. En övergripande operativ modell och införande ett teambaserat, tvärfunktionellt arbetssätt för ett antal team. Uppdraget krävde stor förmåga att bryta ner och prioritera insatser. Stort fokus på dialog för involvering och förståelse för vilka förändringar som skulle krävas. Säkra effekter med liten tillgång till nödvändiga resurser.

Detta ledde till:

  • Sömlös övergång

    En sömlös övergång från projekt till förvaltning.

  • Organisation som var redo

    En organisation och medarbetare som var redo för att axla nya roller.

  • Struktur för stabilitet vid lansering - och framöver

    Struktur och processer som möjliggjorde god kvalitet, driftstabilitet kort tid efter GoLive – och förutsättningar för kontinuerlig utveckling.