”Något måste ske – men vi är inte överens om hur”
Kunden stod med ett införande av ett nytt koncerngemensamt affärssystem, vilket krävde stora förberedelsearbeten för att säkra en organisation anpassad till nya förutsättningar. Strukturer anpassade för koncern, operativ modell anpassad för standardsystem och en struktur för tvärfunktionellt arbete tillsammans verksamhet och IT.
Trots flera försök kom var det svårt att få framdrift i arbetet. Ambitionen var stor och scopet hade blivit väldigt stort. Allt behövde vara på plats inför en driftsättning. För mycket skulle hända på en gång, och det var svårt att komma framåt i hur IT och verksamhet skulle samarbeta tvärfunktionellt. Det fanns olika synsätt på vilken operativ modell som var bäst lämpad – agilt kontra traditionellt, vilket skapade spänningar och drog processen i olika riktningar. Det ledde till otålighet, frustration och en växande känsla av att ingenting konkret hände – trots att alla var överens om att något måste ske.