House of Simplicity
  • Vårt erbjudande
    • Case
  • Om oss
  • Bli en del av oss
  • Insikter
    • Nyhetsbrev
    • 10 utmaningar
    • Enkla steg att börja ta
  • Kontakt
  • Menu Menu

Fyra sätt att ta sig an tvärfunktionella utmaningar

mars 6, 2022/i Agil, Dynamisk organisation, Stegvist, Strategi, Tvärfunktionellt/av House of Simplicity

Det är lätt att fastna och uppleva att man som organisation inte kommer framåt när frågorna blir komplexa och tvärfunktionella. En vanlig ryggmärgsreflex är att gå tillbaka till strukturer och försöka tydliggöra ägarskap. Vi ser det ofta när det kommer till frågor som rör företagets innovation, kundmöte eller digitala affärsutveckling. Men sätten vi traditionellt löst problem ger oss få bra svar som hjälper till att skapa rörelse framåt.

Det skapar ofta mycket frustration när många samtidigt ser potentialen i frågeställningen. När interna konflikter, eller i värsta fall prestigekamper om ägarskapet skymmer möjligheter till värdeskapande är det dags att verkligen hitta andra vägar fram för värdeskapande. Ägarskap är inte oviktigt men vår erfarenhet är att andra tillvägagångssätt kan ge mer när det kommer till tvärfunktionella utmaningar.

Här beskriver vi fyra sätt som kan hjälpa er att ta er an tvärfunktionella utmaningar och nå ny potential och värdeskapande.

Fokusera på en gemensam ledstjärna och utveckla guidande principer

Skapa lust och gemensam kraft genom att samtala om en ledstjärna. Återkom till den lite då och då och låt den steg för steg klarna och bli tydlig. Den tid som läggs på att skapa samsyn och enighet kring en ledstjärna är ofta en investering med god avkastning. Använd olika sammanhang och möten för att skapa liv kring en ledstjärna. Med en gemensam ledstjärna byggs broar steg för steg och förståelsen ökar för att alla har en viktig del att fylla för att åstadkomma resultat.

Sätt fokus på värde och görande i tvärfunktionella team

Det är först när vi börjar göra som vi ser de faktiska frågorna att lösa ut. När vi samlas kring en konkret uppgift med tydligt syfte frigörs förvånansvärt ofta genomförandekraft. När olika kompetenser, olika bakgrunder och olika infallsvinklar möts och korsbefruktas i riktiga problem går det att steg för steg ta sig an de riktigt stora utmaningarna. Välj en lämplig tidsperid att jobba mot. Konkretisera tillsammans vad som kan vara rimligt att göra. Börja göra

Fokusera på de som vill och kan framför de som borde

Det räcker inte att tänka tvärfunktionellt och vara nöjd när ni fått ihop en representation av de olika funktionerna. Om ni vill komma framåt behöver det luta mer på personer som vill och kan än att utgå ifrån ett representationstänk och personer som bevakar sina frågeställningar. Det är klokt att låta några färre börja från start och successivt addera när fler sträcker upp handen. Välj perspektivet öppna möten framför stängda möten med utvalda.

Utgå från kunden

Förvånansvärt ofta förenar kunden. När ni tillsammans utgår från de ni finns till för uppstår magi. När ni låter kunden och kundinsikterna vara faktan och underlaget framför olika tyckande. Detta gäller oavsett vilken uppgift eller utmaning ni har att lösa. En djup insikt om vad kunden tycker, känner och vill är A och O.  I de flesta fall behöver mer tid ägnas här. En självrannsakan kring ”Hur pass kundorienterad är vår organisation?” kan vara väldigt nyttig. Alla i organisationen behöver ha en djupare förståelse och insikt om kunden. Det är inte en uppgift som bara marknad eller sälj kan ägna sig åt. Hos kunden börjar och slutar alltid de stora utmaningarna som finns att lösa.

Gör det stegvis och reflektera ofta

Detta är ett stegvist arbete. Effekterna kan samtidigt börja komma tidigt när kunden är i fokus, en tydlig ledstjärna leder och där de som vill och kan börjar samlas och jobba med konkreta uppgifter. Vågar ni lämna prestigen och istället ta er an ett nytt förhållningssätt blir återkommande reflektion en hjälp på vägen.

Fler insikter

Läs gärna mer om våra tankar kring nya roller för ett PMO här.

Tre sätt mot en levande strategi – konkretiserar hur ledstjärna och guidande principer kan vara vägen till en mer levande och användbar strategi.

Superkraften i att visualisera – om att dra nytta av kraften i visualisering för att röra sig framåt.

Gör jobbet värdefullt – värdeskapande i praktiken – Ett konkret sätt att välja och välja bort

Vill du löpande ta del av våra insikter? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2022/03/funnel-web-spider-4865535_1920.jpg 1280 1920 House of Simplicity https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2025/05/hos_logo-1030x644.png House of Simplicity2022-03-06 07:08:302022-06-22 16:02:57Fyra sätt att ta sig an tvärfunktionella utmaningar

Fler insikter

  • Gemensam helhetsbild för agil organisation
    Superkraften i att visualiseraapril 29, 2025 - 10:30 f m
  • 9 anledningar till att utveckla ditt PMOmars 19, 2025 - 12:24 e m
  • Utveckla den tvåhänta organisationenfebruari 13, 2025 - 1:55 e m
  • Minska riskerna i er digitaliseringsagendajanuari 10, 2025 - 4:01 e m
  • Enkelhet som strategi: Våra bästa tipsnovember 25, 2024 - 6:43 f m
  • Agil planering för digitala ledare: Hur du skapar framgång i ständig förändringoktober 20, 2024 - 11:22 f m
  • Fyra vägar till framgångsrik organisationsutveckling i en snabbt föränderlig världoktober 14, 2024 - 11:03 f m
  • Lässamling om konsten att agera i osäkerhetjuli 3, 2024 - 7:38 e m
  • Fyra roller för ett PMO i en agil organisation
    Fyra roller för ett PMO i en agil organisationjuni 1, 2024 - 6:45 f m
  • Tio tips för kvartalsplaneringmaj 24, 2024 - 1:59 e m

Kategorier

  • Agil
  • Agil organisation
  • Digitalisering
  • Dynamisk organisation
  • Dynamisk planering
  • Förändringsledning
  • Kvartalsplanering
  • Mål
  • Organisationsutveckling
  • PMO
  • Prioriteringar
  • Stegvist
  • Strategi
  • Transformation
  • Tvärfunktionellt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev




Ska vi uträtta stordåd tillsammans?

Vi tror att det behövs en annan typ av managementkonsulting. Att rådgivning och genomförandekraft behöver gå hand i hand. Vi tror på att bygga samtidigt som vi rör oss framåt och att det går att åstadkomma mer effekt med mindre insatser.

Vi värdesätter enkelhet och närhet i samarbetet med våra kunder.

Är du ännu inte kund? Hör av dig så bokar vi ett möte där vi tillsammans diskuterar och hittar lösningar på utmaningarna i er digitaliseringsagenda.

Ta kontakt med oss
  • maria.wikberg@houseofsimplicity.se
  • +46 768 86 72 78
  • Följ oss på LinkedIn

Bli en mästare på att balanseraTre anledningar till att PMOt behöver utvecklas
Scroll to top