Behöver ni en strategisk doer som kan både affär och IT?

Är det så att ni behöver någon som…

  • …kan både affär och IT?
  • …får massa saker att hända – som är en strategisk doer?
  • …har förmågan att arbeta med många intressenter?
  • …kan komma in och snabbt se vad som behövs göras?
  • …har gjort det förut?

Våra uppdragsgivare söker mer resultat med mindre, ökad genomförandekraft, att snabbt kunna realisera värde och ett högt engagemang. Kontakta oss så pratar vi om hur House of Simplicity kan hjälpa er.

Känner du igen er i något av detta?

  • För lite verkstad

    Vi saknar framdrift i viktiga initiativ – det blir bara snack och inga leveranser. Leveranser skjuts framåt hela tiden.

  • Stor förändring på gång

    En hyperförändring – stora förflyttningar som påverkar teknik, affär organisation allt i ett.

  • Initiativ som korsar organisationens delar

    Initiativ som korsar över organisationens olika delar och bryter de vanliga strukturerna. Vi lyckas inte få framdrift när det krävs arbete tvärfunktionellt, med många intressenter och viljor dessutom.

  • Förlorar person i nyckelroll

    Någon har sagt upp sig (gaaah!) – i en nyckelroll dessutom – och vi behöver bestämma oss vad vi vill/behöver framåt innan vi rekryterar. Mest troligt göra några förflyttningar innan. Men hur ska vi mäkta med det?

  • Springer på alla bollar

    Allt är viktigt och projekten kommer inte framåt.

  • Osäkerhet leder till stillastående

    Vi är rädda för att något ska gå snett, så vi kommer inte framåt.

  • Affären blev ett IT-projekt

    Vi har inte affären med oss, trots att vi gjorde så mycket i början för att det skulle bli rätt så har det blivit ett IT-projekt.

  • För strategiskt - eller för operativt

    De som jobbar är för strategiska (det blir bara fluff) eller för operativa (det finns inte något helhetsperspektiv).

Några av våra insikter kring portföljstyrning och transformations­kontor

Ta del av våra insikter om portföljstyrning och transformationskontor.

Fyra roller för ett PMO i en agil organisation

Har ett PMO spelat ut sin roll i en agil organisation? Knappast säger vi men det behöver utvecklas och inta nya roller.

Tio tips för kvartalsplanering

Fler och fler organisationer som navigerar digitaliseringens utmaningar ser behovet av att kontinuerligt prioritera helheten. Kvartalsplanering blir då en bra lösning.

Planering i en agil organisation

Så vad är det som egentligen ska planeras i en tid där förutsättningarna snabbt förändras? Detta försöker denna bloggpost bringa lite klarhet i.

CASE

Upptäck vad vi gjort tillsammans med våra kunder

Inspireras. Skulle du ha nytta av vad vi kan göra tillsammans?

CASE

”Hjälp oss att hitta rimliga
och användbara mål”

Fastighetsbolaget hade behov att utveckla mål för en av sina digitala tjänster. De ville få en tydligare riktning och mätetal att driva mot.

CASE

”Kan ni hjälpa oss att skiva elefanten
och få saker att börja hända?”

Ett nytt tillvägagångssätt gav ökad genomförandekraft och accelererat resultat för det tvärfunktionella programmet i fastighetsbolaget.

CASE

Kvartalsplanering gav
mer pang för pengarna

Det saknades samsyn kring prioriteringar och vår kund kämpade med många olika inflöden av behov till IT-avdelningen.

CASE

”Hur kan vi få stöd i att
omsätta teori till praktik?”

Genom coachning och vägledning kunde energibolaget införa ett agilt arbetssätt inom ett av sina affärsområden.

CASE

”Något måste ske
– men vi är inte överens om hur”

Kunden stod med ett införande av ett nytt koncerngemensamt affärssystem, vilket krävde stora förberedelsearbeten för att säkra en organisation anpassad till nya förutsättningar.