House of Simplicity
  • Vårt erbjudande
    • Case
  • Om oss
  • Bli en del av oss
  • Insikter
    • Nyhetsbrev
    • 10 utmaningar
    • Enkla steg att börja ta
  • Kontakt
  • Menu Menu

Tvärfunktionellt i praktiken

maj 16, 2022/i Agil, Dynamisk organisation, Tvärfunktionellt/av House of Simplicity

Du kan sällan ensam ta fram det kunden behöver, men du kan vara en aktiv del i att få det att hända.

Att arbeta tvärfunktionellt är ofta en förutsättning för att få bra saker att hända när det gäller komplexa utmaningar så som digitalisering och hållbarhet. 

Många ser den här möjligheten och letar efter sätt att få det att hända i praktiken. Vi delar här några av våra perspektiv på hur du praktiskt kan agera för att stärka det tvärfunktionella perspektivet och med det får kraft och fart för att möta kundens utmaningar och behov.

Tänk stort och gör litet

För att på riktigt dra nytta av det tvärfunktionella behöver vi tänka stort. Det räcker inte att byta perspektiv med skrivbordsgrannen även om det också är bra. Kroka också arm med någon som arbetar med något helt annat, på en annan avdelning eller i en helt annan roll – tänk verksamhet, IT/Digital, marknad, sälj, kommunikation, jurister och HR med flera. Snåla inte på perspektiv, ofta definierar vi människor utifrån det de gör här och nu och tappar bort förmågor och klokskap som byggts på i andra sammanhang. 

Genom att ha med många perspektiv kan vi få många otippade och värdefulla insikter. Även utanför den egna organisationen finns fina perspektiv att hämta. Så, tänk stort. Men, bara för att vi tänker stort behöver vi inte göra stort. Vi kan och har ofta en fördel i att göra litet. Att göra litet med breda perspektiv ger oss stor effekt av de steg vi tar.

Utgå från utmaningen och varför

För att kunna göra litet men ändå åstadkomma mycket hjälper det oss att utgå från det som kunden står i och varför det innebär ett problem eller en möjlighet för kunden. Att ta kunden som utgångspunkt ger oss kloka insikter i vilka vi behöver samla i det tvärfunktionella för att bäst hjälpa kund. Det här ger oss större möjligheter att skapa lösningar som möter kundens behov.

Några frågor kan vara en bra hjälp på vägen här. Vad står kunden i för utmaning? Varför är det en utmaning? Vad händer runt kunden när detta uppstår? Utgå från dessa för att hitta bästa möjliga lösning.

Vänta inte på att alla hoppar på samtidigt – utgå från de som vill och kan

Att använda nya sätt att arbeta för att möta kundens behov i en värld som präglas av komplexa frågeställningar kopplat till exempelvis digitalisering och hållbarhet är något som vi inte kan skifta över en natt. Det tar ett tag, steg för steg, både för individer och organisationer. Som organisation finns det vägval att göra – vänta in alla eller börja med de som vill och kan.

Vi ser fina effekter av att börja med de som vill och kan. Det skapar beteenden och resultat som syns och ringar på vattnet med fler som vill vara med och bidra in. Ett sammanhang där en grupp människor från olika delar av organisationen kontinuerligt möts, utgår från kundens utmaningar och får bra saker gjorda är ett sätt att börja.

Tänk och gör tillsammans

Många gånger finns det ett tvärfunktionellt perspektiv i tänka-fasen, ofta initialt i projekt eller i strategiarbete. För att få full nytta av tvärfunktionella perspektiv behöver det tvärfunktionella ta plats i både tänkandet och görandet, och gärna i sammanhang där man kontinuerligt rör sig mellan tänkande och görande. 

Tillsammansarbetet är helt avgörande för att i praktiken få full kraft av det tvärfunktionella. Tillsammans i både tänkande och görande. Tillsammans kan ni arbeta aktivt för att ta fram det kunden behöver och få det tvärfunktionella att skapa nytta i praktiken.

https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2022/05/friendship-gf0cafd909_1920.jpg 1185 1920 House of Simplicity https://hos.jsigned.se/wp-content/uploads/2025/05/hos_logo-1030x644.png House of Simplicity2022-05-16 13:28:452022-06-22 15:33:24Tvärfunktionellt i praktiken

Fler insikter

  • Gemensam helhetsbild för agil organisation
    Superkraften i att visualiseraapril 29, 2025 - 10:30 f m
  • 9 anledningar till att utveckla ditt PMOmars 19, 2025 - 12:24 e m
  • Utveckla den tvåhänta organisationenfebruari 13, 2025 - 1:55 e m
  • Minska riskerna i er digitaliseringsagendajanuari 10, 2025 - 4:01 e m
  • Enkelhet som strategi: Våra bästa tipsnovember 25, 2024 - 6:43 f m
  • Agil planering för digitala ledare: Hur du skapar framgång i ständig förändringoktober 20, 2024 - 11:22 f m
  • Fyra vägar till framgångsrik organisationsutveckling i en snabbt föränderlig världoktober 14, 2024 - 11:03 f m
  • Lässamling om konsten att agera i osäkerhetjuli 3, 2024 - 7:38 e m
  • Fyra roller för ett PMO i en agil organisation
    Fyra roller för ett PMO i en agil organisationjuni 1, 2024 - 6:45 f m
  • Tio tips för kvartalsplaneringmaj 24, 2024 - 1:59 e m

Kategorier

  • Agil
  • Agil organisation
  • Digitalisering
  • Dynamisk organisation
  • Dynamisk planering
  • Förändringsledning
  • Kvartalsplanering
  • Mål
  • Organisationsutveckling
  • PMO
  • Prioriteringar
  • Stegvist
  • Strategi
  • Transformation
  • Tvärfunktionellt

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev




Ska vi uträtta stordåd tillsammans?

Vi tror att det behövs en annan typ av managementkonsulting. Att rådgivning och genomförandekraft behöver gå hand i hand. Vi tror på att bygga samtidigt som vi rör oss framåt och att det går att åstadkomma mer effekt med mindre insatser.

Vi värdesätter enkelhet och närhet i samarbetet med våra kunder.

Är du ännu inte kund? Hör av dig så bokar vi ett möte där vi tillsammans diskuterar och hittar lösningar på utmaningarna i er digitaliseringsagenda.

Ta kontakt med oss
  • maria.wikberg@houseofsimplicity.se
  • +46 768 86 72 78
  • Följ oss på LinkedIn

10 förmågor att byggaVideo: Kundfokus för mer kraft och fart
Scroll to top